Statement on White House Immigration Policy

After reviewing initial reports of the White House immigration proposal, SIREN condemns in strong terms what President Trump is proposing. Even though the White House won’t officially discuss it’s immigration proposal until Monday, it has confirmed the suggestions of what will be included to the media. In the confirmed detail, President Trump is proposing to offer a path to citizenship for up to 1.8 million DREAMers, including the more than 800,000 DACA recipients who had seen their legal status put into jeopardy by President Trump’s ending of the program. Furthermore, President Trump's proposal seeks to provide relief to these undocumented young people by criminalizing their parents and refusing to extend a path to citizenship for their family members; ending the diversity visa program; ending certain family-based immigration routes which allows people to sponsor their immediate family; making the already insurmountable political asylum process even harder to achieve; hiring thousands of more Border Patrol agents and ICE officers with even fewer hiring standards or processes of accountability; and of course, building a $25 billion border wall that will be completely ineffective. Any one of these proposals is unacceptable, but together as a package, it is clear that President Trump is trying to bargain the future of DREAMers for acceptance of his worst immigration proposals. SIREN’s Executive Director, Maricela Gutiérrez,  “It is beyond a reasonable doubt, an unacceptable political game that seeks to trade a future for DREAMers to pander to the worst elements of his base with racist, white supremacists immigration policies that have repeatedly been debunked and proven to be ineffective. SIREN strongly condemns this horrible proposal to rewrite the immigration system through racist policy, unfounded political rhetoric, and failed ideas." The future of DREAMers is not something that can be traded in a political card game, especially through offering proposals that are unacceptable and represent the worst elements of a racist, right-wing policy that seeks to criminalize members of our community and make even more impossible the process to immigrate to the United States.

Después de revisar los informes iniciales de la propuesta de inmigración de la Casa Blanca, SIREN condena en términos enérgicos lo que el presidente Trump está proponiendo. Aunque la Casa Blanca no discutirá oficialmente su propuesta de inmigración hasta el lunes, ha confirmado las sugerencias de lo que se incluirá en los medios. En el detalle confirmado, el presidente Trump propone ofrecer un camino a la ciudadanía para hasta 1.8 millones de DREAMers, incluidos los más de 800,000 beneficiarios de DACA que vieron peligrar su estatus legal por el final del programa del presidente Trump. Además, la propuesta del presidente Trump busca brindar alivio a estos jóvenes indocumentados al criminalizar a sus padres y negarse a extender el camino a la ciudadanía para los miembros de sus familias; poner fin al programa de visas de diversidad; poner fin a ciertas rutas de inmigración basadas en la familia que permite a las personas patrocinar a su familia inmediata; hacer que el ya insospechable proceso de asilo político sea aún más difícil de lograr; contratar a miles de agentes de la Patrulla Fronteriza y oficiales de ICE con aún menos estándares de contratación o procesos de responsabilidad; y, por supuesto, construir un muro fronterizo de $25 mil millones que será completamente ineficaz. Cualquiera de estas propuestas es inaceptable, pero juntas como un paquete, está claro que el presidente Trump está tratando de negociar el futuro de DREAMers para la aceptación de sus peores propuestas de inmigración. La Directora Ejecutiva de SIREN, Maricela Gutiérrez, comento "Es más que una duda razonable, un juego político inaceptable que busca cambiar el futuro de los DREAMers para complacer a los peores elementos de su base con políticas de inmigración racistas y supremacistas blancas que han sido desacreditadas y comprobadas repetidamente ser ineficaz. SIREN condena enérgicamente esta horrible propuesta de reescribir el sistema de inmigración a través de una política racista, una retórica política infundada e ideas fallidas." El futuro de DREAMers no es algo que se pueda intercambiar en un juego de cartas políticas, especialmente ofreciendo propuestas que son inaceptables y representan los peores elementos de una política racista y de derecha que busca criminalizar a los miembros de nuestra comunidad y hacer aún más imposible el proceso para inmigrar a los Estados Unidos.